Χρώμα, χαρά και φως. Μια πολύχρωμη, παιχνιδιάρικη και αισιόδοξη απολύτως ταιριαστή με τη διάθεση όλων μας να επιστρέψουμε επιτέλους σε μια κανονικότητα που τόσο μας έχει λείψει είναι η νέα οπτική ταυτότητα του φετινού Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου. Την υπογράφει ο εικαστικός Γιάννης Βαρελάς και το δημιουργικό γραφείο G Design. Το πρόγραμμα που παρουσίασε Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου Κατερίνα Ευαγγελάτου έχει πολλές ενδιαφέρουσες παραστάσεις Ελλήνων και ξένων δημιουργών.

Η Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Κατερίνα Ευαγγελάτου

Ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα με εβδομήντα περίπου παραγωγές και 2000 καλλιτέχνες, Έλληνες και ξένους θα φιλοξενήσει 67η έκδοση του φεστιβάλ στην Πειραιώς, στο Ηρώδειο και στην Επίδαυρο. Ανάμεσα τους συναντάμε μεγάλα σχήματα και ονόματα τόσο της διεθνούς όσο και της εγχώριας σκηνής, όπως τους Μαξ Ρίχτερ, σερ Τζον Έλιοτ Γκάρντινερ, Πάτι Σμιθ, Λόρι Άντερσον, Μίσα Μάισκι, Ρος Ντέιλι, Φιλίπ Κεν, Ίβο βαν Χόβε, Κριστιάν Ζαταΐ, Μάρτιν Τσίμμερμαν, Λεωνίδα Καβάκο, Μαρία Φαραντούρη, Γιάννη Χουβαρδά, Βασίλη Παπαβασιλείου κ.α.

Εστιάζοντας στην οργανική σχέση ανάμεσα στη σύγχρονη παραστατική δημιουργία και στο Αρχαίο Δράμα, συνεχίζονται και φέτος, σε ανανεωμένη μορφή, οι ιδιαίτερες δράσεις που ξεκίνησαν πέρυσι, όπως «Πάροδος» (Studio Residency στη Μικρή Επίδαυρο) και «Πρόλογος» / «Έξοδος», οι οποίες αντλούν τα ονόματά τους από το αρχαίο θέατρο και τη δομή του, δραματουργική και αρχιτεκτονική.

Το φετινό πρόγραμμα διατρέχει ένας στοχασμός γύρω από τη μορφή της Αντιγόνης (Antigonisms), με ξεχωριστούς σταθμούς δύο παραστάσεις αλλά και μια πληθωρική σειρά συζητήσεων, χωρισμένη σε μικρότερες θεματικές, με τη συμμετοχή ομιλητών και ομιλητριών από όλο το φάσμα των Γραμμάτων και των Τεχνών.

Πειραιώς 260

Η Πειραιώς 260 ανοίγει φέτος τις πύλες της στο κοινό με ένα εκρηκτικό προφεστιβαλικό διήμερο (27 & 28 Μαΐου), φιλοξενώντας τη μεγάλη αθηναϊκή γιορτή της ηλεκτρονικής μουσικής: το ADD Festival. Η επίσημη έναρξη του προγράμματος θα γίνει με την παράσταση του Γιάννη Χουβαρδά «Η άλλη πλευρά της καταιγίδας», την 1η Ιουνίου, μια πρωτότυπή σύνθεση για μια φανταστική συνάντηση του Όρσον Γουέλς με τον κόσμο του Ουίλιαμ Σαίξπηρ.

Comédie-Française – Ivo van Hove, 16 – 18 /6 Πειραιώς 260

Η Comédie-Française έρχεται με ένα σύγχρονο «Ταρτούφο» σε σκηνοθεσία του Ίβο βαν Χόβε, με αφορμή την επέτειο των 400 χρόνων από τη γέννηση του Μολιέρου, η Γαλλοβιετναμέζα Καρολίν Γκιελά Ενγκιγέν (μετά την «Σαϊγκόν» της) επιστρέφει με ένα παραμύθι με τίτλο «Αδελφοσύνη, φανταστική ιστορία», η Κριστιάν Ζαταΐ παρουσιάζει το «Λυκόφως» βασισμένο στην ταινία «Dogville» του Λαρς φον Τρίερ, ο αγαπητός στο ελληνικό κοινό Φιλίπ Κεν οραματίζεται ένα εξωφρενικό όσο και γοητευτικό σύμπαν στο «Farm fatale», ενώ ο Μάρκο Λαγέρα και η ομάδα La Re-Sentida αντλούν έμπνευση από την κοινωνική εξέγερση τον Οκτώβριο του 2019 στη Χιλή και δημιουργούν ένα έργο πάνω στη διαλεκτική της βίας, το «Όαση ατιμωρησίας».

Για τους λάτρεις του χορού, υπάρχουν, επίσης, πολλές επιλογές στην Πειραιώς 260. Ανάμεσά τους η νέα δουλειά της βραβευμένης με Αργυρό Λέοντα για τον Χορό στην Μπιεννάλε της Βενετίας το 2018, Μαρλένε Μοντέιρο Φρέιτας, η πρώτη εμφάνιση στην Ελλάδα του Edouard Hue και της ομάδας του Beaver Dam Company, η νέα παράσταση του Μάρτιν Τσίμμερμαν, η «Μανία» της Λία Ροντρίγκες, το νέο έργο που υπογράφει η Πατρίσια Απέργη με τίτλο «Newtopia», αλλά και η συνάντηση του Αντώνη Φωνιαδάκη με οκτώ από τους καλύτερους χορευτές και χορεύτριες της ελληνικής χιπ χοπ σκηνής στο πλαίσιο του κύκλου Layers οf Street.

Η Πλατεία, ο υπαίθριος χώρος ανάμεσα στους Χώρους Α – Β – Ε – Η της Πειραιώς 260, θα λειτουργεί ως χώρος ελεύθερης συνάντησης, όπου το κοινό θα μπορεί, μετά τις παραστάσεις, να απολαμβάνει live τζαζ από ξεχωριστά ελληνικά σχήματα, ενώ θα ανταλλάσσει φεστιβαλικές εντυπώσεις μ’ ένα ποτήρι κρασί.

Φεστιβάλ Επιδαύρου

Johan Simons, 1 & 2 /6 Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

Το Φεστιβάλ Επιδαύρου, που φέτος επανέρχεται σε διήμερο εβδομαδιαίο πρόγραμμα (Παρασκευές και Σάββατα), θα φιλοξενήσει συνολικά οκτώ παραστάσεις. Την έναρξη θα κάνει ο Ολλανδός Johan Simons με την «Άλκηστη» του Ευριπίδη, ενώ τις ξένες συμπαραγωγές στο αργολικό θέατρο συμπληρώνει ο Γερμανός Ούλριχ Ράσε με τον «Αγαμέμνονα» του Αισχύλου. Ο Δημήτρης Καραντζάς σκηνοθετεί τους «Πέρσες» του Αισχύλου και ο Λιθουανός Τσέζαρις Γκραουζίνις την «Αντιγόνη» σε μια σύγχρονη και επίκαιρη μεταφορά της σοφόκλειας τραγωδίας. Το Εθνικό Θέατρο θα παρουσιάσει τη «Μήδεια» του Μποστ σε σκηνοθεσία Γιάννη Καλαβριανού και τον «Αίαντα» του Σοφοκλή σε σκηνοθεσία Αργύρη Ξάφη. Επίσης φέτος θα δούμε και τις δύο παραστάσεις που είχαν αναβληθεί πέρσι, λόγω των πυρκαγιών, την «Ελένη» από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος και τον Βασίλη Παπαβασιλείου και στη Μικρή Επίδαυρο το «OSMOSIS» του Ευριπίδη Λασκαρίδη.

Στο μικρό θέατρο της Αρχαίας Επιδαύρου συνεχίζεται η ενότητα «Πάροδος» με στόχο την ανανεωτική προσέγγιση του αρχαίου δράματος και ο Κύκλος «Contemporary Ancients», στο πλαίσιο του οποίου συγγραφείς εμπνέονται από το αρχαίο δράμα. Τη φετινή χρονιά τρεις καταξιωμένοι συγγραφείς, η Κάλλια Παπαδάκη, ο Ηλίας Μαγκλίνης και ο Χρήστος Χωμενίδης, «συνομιλούν» αντίστοιχα με τον «Αίαντα» του Σοφοκλή, την «Άλκηστη» και τον «Ίωνα» του Ευριπίδη.

Ωδείο Ηρώδου Αττικού

Diana Krall, 30/6, Ηρώδειο

Όσο για το Ηρώδειο, το πρόγραμμα είναι πολυσυλλεκτικό!  Η πρεμιέρα του Ηρωδείου θα γίνει με την διάσημη όπερα του Βέρντι «Ριγκολέττος» που θα παρουσιάσει η Εθνική Λυρική Σκηνή στις 2,5,8 και 11 Ιουνίου, υπό την μουσική διεύθυνση του Λουκά Καρυτινού και σκηνοθεσία Κατερίνας Ευαγγελάτου. Ξεχωρίζουμε τις συναυλίες των αγαπημένων του ελληνικού κοινού, Patti Smith, Diana Krall, Laurie Anderson, αλλά και του πολυβραβευμένου Ευρωπαίου συνθέτη της τελευταίας εικοσαετίας, Max Richter. Όμως, και της Filarmonica Della Scala, του Γιώργου Νταλάρα, της Μαρίας Φαραντούρη, του Νίκου Πορτοκάλογλου, τους ροκάδες Godspeed You! Black Emperor, αλλά και του κορυφαίου παγκοσμίου φήμης Έλληνα βιολονίστα Λεωνίδα Καβάκου, που επιστρέφει με κοντσέρτα για βιολί του Μπαχ με ένα μικρό σχήμα, από έξι εκλεκτούς Έλληνες μουσικούς.

Δείτε το αναλυτικό το πρόγραμμα του Φεστιβάλ.